Terug naar overzicht

VPT Versteeg en Fontys ontwikkelen vernieuwend onderwijsprogramma

Geplaatst op: 09/07/2021

Samen, duurzaam, geluk en zelflerend zijn belangrijke kernwaarden van VPT. Een van de redenen waarom wij meewerken aan de professional van de toekomst!

In september 2021 starten de technisch bedrijfskundige opleidingen Bedrijfsmanagement MKB en Automotive Management met een vernieuwend onderwijsprogramma. Via een Google Streetview-achtige tour zullen studenten projecten en projectopdrachten in opdracht van het bedrijf VPT Versteeg uitvoeren. 

Virtuele tour door VPT Versteeg

Het eerste semester werd in nauwe samenwerking met het bedrijf ontwikkeld. Veel medewerkers verstrekten de benodigde technisch bedrijfskundige informatie en zijn in video’s in de tour te zien. Studenten stappen dus voortaan virtueel, vanachter de laptop, het bedrijf binnen. In het tweede semester staat een op automotive georiënteerd bedrijf centraal in het programma.

Samen met Fontys Hogeschool heeft VPT Versteeg een virtuele 360 graden tour ontworpen, waarin alle bedrijfsinformatie op een veilige en toegankelijke manier is ondergebracht. Studenten doorlopen de tour en komen onderweg informatie tegen over de diverse bedrijfsprocessen, kunnen interviews met medewerkers bekijken en video’s zien over de werkwijze van machines etc. Alle benodigde informatie is terug te vinden in de tour, zodat studenten op afstand een goed beeld van het bedrijf krijgen. Studenten zullen alle informatie moeten ‘filteren’ voor het maken van een technisch bedrijfskundige analyse op vier hoofddomeinen, namelijk: commercieel management, logistiek & technisch management, organisatie- & personeelsmanagement en financieel management. De analyse vraagt om verbeterruimte te signaleren. De conclusies en het advies worden uiteindelijk gepresenteerd aan VPT Versteeg.

Bekijk hier de teaser video

Professional voor de toekomst

‘Aan de hand van theorieën en modellen gaan onze studenten opdrachten uitvoeren’, zegt Maartje - Fontys Hogeschool. ‘Dan zullen ze merken dat theorie en praktijk soms van elkaar verschillen. Wij denken dat dit juist helpt in het verkrijgen van inzicht en de begripsvorming’. In de nieuwe opleidingsvisie staat het leer- en ontwikkelproces van de student centraal. Docenten worden gezien als coaches van dit proces. De gekozen aanpak is feedbackgericht en autonomie-ondersteunend. Eerder werd al een vaardigheidslijn ontwikkeld die voor deze methodiek essentieel is. Volgens de ontwikkelaars hebben houding en gedrag veel invloed op de kwaliteit van acties en de impact van uitkomsten daarvan. ‘Kijk maar naar een willekeurige vacature en je ziet dat skills belangrijke selectiecriteria zijn’.

Win-win-win-situatie

Het ontwikkelteam is trots op het onderwijsprogramma omdat het beter aansluit op de wensen van het bedrijfsleven en het leerproces van studenten. ‘Zo creëren we een win-win-win-situatie’, zegt Maartje. ‘We geloven erin dat dit programma studenten beter voorbereid op de toekomst. Dat zij als zelfstandige en zelfsturende professionals met impact aan de slag kunnen bij bedrijven die staan te poppelen ze in dienst te nemen’.


Fontys footer VPT Versteeg
Industrieterrein Bakkersdam no. 6609
Bakkersdam 3, 5256 PK Heusden
Cookie Policy

VPT Versteeg gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar vptversteeg.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u VPT Versteeg toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen